TÜRBE VE KÜMBETLER
Efe Hazretlerinin Methettiği Maksut Efendi'nin Yaşamı
Maksut Efendi Hoca
Maksut Efendi mahallesinde yaşayan, insanları manevi ikliminin altında, bir arada ve kardeşçe yaşamasını sağlıyan tüm halkı maneviyatıyla kucaklamış bir zat olarak dikkat çekiyor.
Bu mahallede yaşayan yedi iklim insanın kendileri görmediği ve tanımadığı halde Maksut Efendi Hocayı dedeleri kabul etmişlerdir. Kabristanda yatan ve mahallede yaşayan herkesin dedesidir.
Maksut Efendi 1886 yılında Erzurum Habib efendi mahallesinde doğmuş babası haneden Kurbanı efendidir. Kurban efendi, 1840 yıllarında Erzurum tinazlı köyünden Habib efendi mahallesine yerleşmiş kendi adına kayıtlı hasani basri Mahallesinde iki adet çeşme yaptırmış olup kurban ağa çeşmeleri olarak adlandırılmıştır. Belediye tarafından Hasanı Basri mahallesinde üç sokağa 1.kurban Sokak 2.ci ve 3. cü kurban sokak isimleri verilmiştir.
1913 yılında Darül Hilafet medresesinde müderris olarak mezun olup kendisini yetiştiren 1923 yılında vefat eden Erzurum Kavaflar çarşısı içinde bulunan Darül Kurra medresesi olan Yetim Hoca medresesinde 1930'dan ölüm tarihi olan 1943 yılına kadar müderris olarak hizmet vermiştir.
Maksut Efendi Çok Yönlü Kişiliğiyle Tanınmaktadır
1926 yılında, Tevhid-i Tedrisat kanununa göre eğitim yapan Erzurum Lisesi Akşam bölümü mezunudur. Darül Kurra Medresesi olan yetim hoca medresesinde 1930'dan ölüm tarihi olan 1943 yılına kadar müderrislik yapmıştır, çok yönlü kişiliğiyle tanınmaktadır, mezarlığının çevresinde ve hasankale yolu civarlarında yazın çiftçilik yapıp kış aylarında ise asıl görevi olan hocalığını yürütmüştür. Maksut Efendi aşağı habip efendi mahallesinde imamlık ve merkez vaizliğinde bulunmuştur.
Maksut Efendi'nin yetiştirdiği talebeler Erzurum eski müftülerinden merhum Sakıp Efendi hoca, Hattat sergemeli Medine-i Münevveriyye İmamı Hacı Mustafa efendi, Edirne Müdafai Komutanımız Şükrü Paşa ve ismini sayamayacağımız nice âlimler bulunmaktadır.
Alvarlı Efe Hazretleri Alim Olarak Tanınmış olan Maksut Efendi Hoca Efendi için; "İlim u amel lillah İdi, Bu ümmete fillah idi, Say-ı rızaullah idi, Maksut Efendi Hocamız" demiştir
Müderris-Müftü Seyit Hazık Mehmed Efendi, Müderris Gürcü Mehmed Efendi, Müderris Ahmed Tevfik Efendi, Kürdiyyun Müderris Maksut Efendi gibiler bu günkü yaşayanlardan daha çok Erzurumlu olmuş Şehrin var olmasına Erzurum'un şehri mübarek olmasına sebep olmuş manevi mimarlardır. Bunlarda var olan nefsani mücadeleler, sen ben değil, birlik olmak, bir olmak, Allah'ın rızasından ayrılmamaktır. "İnananlar (müminler) bir birinin kardeşidir." şiarından kopmamaktır.
Kaynak: Türbe kitabesi
{{item.IsimSoyisim==' '?"Kayıtsız Kullanıcı":item.IsimSoyisim}}
{{tariheCevir(item.KayitTarihi)}}{{item.YorumMetni}}