ROTALAR

Erzurum Çifte Minareli Medrese, Usta İle Çırak Atışmasının Eseri!

Rotamız, Anadolu'nun En Görkemli Tarihi Eseri

Anadolu'nun tarih kokan şehri Erzurum'da 39 odası ve 4 eyvanı ile Çifte Minareli, bir diğer adı ile Hatuniye Medresesini rotamıza ekliyoruz.

Yola Çıkıyoruz....

Biz Erzurum'da şehirn lezzetleri ile kahvaltı yaptıktan sonra yola çıkıyoruz. Sizler belki Türkiye veya Dünya'nın dört bir tarafından...

Erzurum merkezdeyiz. Güne Murat Paşa Mahallesi Palen Doğal Gaz yanında yer alan ve Erzurum kahvaltısı ile dikkat çeken Farkı Şahane'de kahvaltısı yapıyoruz. Bu arada göğermiş peynir çullamasını özellikle denemenizi tavsiye ederiz.

Ardından Çifte Minareli Medreseye gitmek için Cumhuriyet Caddesine doğru yol alıyoruz.  Yakutiye Medresesi ve Lala Paşa Caminin ardından Caferiye Camisini geçiyor ve Erzurum kalesini görüyoruz. Yol üzerinde bulunan Cimcime Sultan Kümbetini geçip fotoğraflar çekiliyoruz. Ardından Ulu Camii geçip Çifte Minareli medreseye ulaşıyoruz.

Çifte Minareli Medrese

İlk Olarak Çevreyi Dolaşıyoruz...

Mülkiyeti Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait eserin minareleri ve işlemeleri dikkat çekiyor.

Yapım tarihi 'Hidaye' adlı el yazmasında Hicri 730 / Miladi olarak ise 1330 geçtiğini aktarmak istiyoruz. Medresenin ilk yıllarda adının 'Hatuniye' olduğunu bilmenizi isteriz.

Medrese, açık avlulu, 39 odalı, 4 eyvanlı ve iki katlı olma özelliği ile Anadolu'daki en büyük medreselerinden biri olma özelliğine sahip.

Medresenin içine girmeden minareler ve kapı süslemelerini inceliyoruz. Cephe üzerinde bulunan hayat ağacı, çift başlı kartal, ejder ve kabartma tekniği ile yapılan bitkiler ilgimizi çekiyor.

Çifte Minareli Medrese

Usta İle Çırak Atışmasının Eseri Mi?

Çevreye bakıyor ve bilgi almaya çalışıyoruz. Yaşlı bir dadaşa kulak verip dinliyoruz.

Yaşlı adam, ' Bu eseri yapan usta, çırağı ile her fırsatta atışıp dururmuş.' bir hatırlatmada bulunuyor, 'Dikkat ederseniz işlemelerin bir kısmı eserde yarım kalmış' diyor ve devam ediyor, ' Usta ile çırak bir gün yine sanatları üzerine atışmışlar. Minarelerde çalışmaya başlamışlar. O esnada eseri ziyaret edenler çırağın minaresine methiyeler dizmiş... Usta çırağının eserine tek gözle bakmış ve onuruna yedirememiş, 'Usta idim oldum çırak, kendin aşağı bırak' der demez aşağı atmış kendini...  Eser bu sebeple yarım kalmış... Sonuçta ise bu medrese, usta ve çırak ilişkisinin anlatıla geldiği bir eserdir" diyor.

Bu ve benzer söylemler Çifte Minareli Medrese bir diğer adı ile Hatuniye Medresesi çevresinde duya bilirsiniz.

Kümbeti Ziyaret Ediyoruz...

İçeri giriyoruz, görkemli yapının üst katlarını ve odalarını geziyoruz. Giriş kapısının karşısında bulunan kümbeti ziyaret ediyoruz. Talebelerin kaldıkları odaları dolaşıyor ve gezimizi sonlandırıyoruz.

Daha sonra Cumhuriyet caddesine geçiyoruz. Yakutiye Medresesi karşısında bulunan, Clup Kır Pidesinde nezih ortamda çayımızı yudumluyor, manzaranın tadını çıkarıyoruz.

Yorumla

{{item.YorumMetni}}

{{item.BegenSay}}
Oturum Açınız

Yorum yazmak için oturum açmalısınız.